Proiectele elevilor:

Discriminare pe baza de statut social, provenienta de la alte scoli si note scolare.

Afisul proiectului

Echipa de proiect:
elevi responsabili: Anca Vasile, Camelia Cretu, Cezara Deto, Roxana Zapartan
profesori colaboratori: Rodica Chiorean, Maria Dulca, Danut Buzdugan

Scopul proiectului:
Este de a diminua favoritismele existente in scoala legate de statutul social, provenientele elevilor din alte institutii de invatamant si avantajarea elevilor la unele materii in functie de notele la alte materii.

Obiectivele specifice:

  • Constientizarea elevilor si a profesorilor din liceu asupra discriminarilor.
  • Incurajarea elevilor de a-si exprima punctul de vedere atunci cand sunt discriminati.
  • Stabilirea unor modalitati de semnalizare si penalizare a discriminarilor care apar.

Activitati:

  1. Informarea elevilor liceului despre existenta proiectului si a temei elaborate mai sus prin lipirea unor afise in scoala si inscrierea unor posibili voluntari.
  2. Elaborarea si aplicarea unui interviu elevilor claselor 9 -12, uman si real, care va contine 4 intrebari.
  3. Analiza datelor interviului.
  4. Anunturi in pauze prin intermediului statiei scolii (se vor da exemple de discriminari si ce anume se poate face pentru a le diminua numarul; "Daca nu vrei sa ajungi si tu in locul lor, ia atitudine!").
  5. Punerea in scena a unei situatii in care elevul este discriminat din toate cele trei puncte de vedere; sceneta va fi filmata si prezentata in sala festiva profesorilor si elevilor; vom incheia cu o concluzie in care vom spune clar ce am dori sa se schimbe in legatura cu comportamentele care discrimineaza.
  6. Realizarea de fluturasi (pliante) care sa contina exemple de discriminari, cateva aspecte ale asertivitatii, cum sa fii asertiv si ce pot face elevii pentru a diminua numarul discriminarilor din scoala; distribuirea lor in scoala.
  7. Elaborarea unui document care va completa responsabilitatile si drepturile elevilor in scoala, asa cum sunt ele prevazute in Regulamentul de ordine interioara al scolii (ROI).

Rezultatele proiectului:

  • 50 de elevi intervievati
  • Bilantul obtinut in urma prelucrarii datelor de la interviuri

  • Interviul realizat
    1. Ati fost discriminati vreodata in cadrul institutiei din punctul de vedere al statutului social?
    2. Ati fost discriminati vreodata in cadrul institutiei pentru ca ati venit de la alta scoala la acest liceu?
    3. Ati observat situatii in care unii elevi au fost avantajati sau dezavantajati la unele materii pe baza notelor de la alte materii?
    4. Ati luat masuri sa va opuneti discriminarilor? Daca da, care? Daca nu, ce credeti ca ar trebui facut pentru a evita aceste discriminari in viitor?
    Bilantul
    • 28 elevi din 50 au spus ca au fost discriminati.
    • 22 elevi din 50 au spus ca nu au fost discriminati.
    • 27 de elevi din cei 50 intervievati au spus ca au fost favorizati la unele materii din pricina mediilor la alte materii.
    • 1 elev din cei 50 elevi a fost avantajat datorita relatiilor si parintilor cu functii inalte.
    • 1 elev din 50 elevi intervievati a fost dezavantajat datorita notelor mici si in plus si etichetat.
    • 1 elev din 50 elevi a fost avantajat pentru ca a absolvit gimnaziul in aceeasi institutie de invatamant.
    • 6 elevi din 50 sunt intimidati si le este frica de profesori.
    • 2 elevi din 50 nu sunt ascultati.
    • 3 elevi din 50 au comunicat profesorilor situatiile de discriminare dar fara rezultat.
    • 15 elevi din 50 au propus diverse actiuni pentru reducerea discriminarilor.
    • 23 din 50 elevi nu au luat masuri impotriva discriminarilor.
  • Un set de propuneri ale elevilor pentru combaterea discriminarilor
    • Obiectivitate din partea profesorilor.
    • Numele elevului la testele de evaluare sa fie secret.
    • In urma discutiilor elevilor cu profesorii nu s-a luat nici o masura, astfel incat se doreste ca directiunea sa dezbata problemele elevilor cu dirigintii.
    • Camere de luat vederi in clase.
    • Conferinte intre diriginti si elevi.
    • Promovarea egalitatii intre elevi.
    • Cererea unei reexaminari a elevului, de catre dirigintele clasei/directiune.
    • Asistarea la ore a unor inspectori.
    • Inspectori “surpriza”.
    • Cunoasterea baremului de corectare.
  • Propunere pentru modificarea Regulamentului de ordine interioara al liceului (ROI)

  • Propunem o extindere a ROI (Regulamentului de Ordine Interioara) al liceului. Drepturile si obligatiile elevilor sa nu fie absurde si sa existe acelasi numar de obligatii si drepturi conform zicalei ‘cu fiecare drept vine si o obligatie.’
    • In II 2, Atributii specifice si concrete, este interzisa sanctionarea elevilor prin indepartarea de la orele de curs.
      Acestia sunt deseori trimisi afara din sala de clasa din cauza comportamentului. Ar trebui gasite alte metode de atentionare si sanctionare a elevului, in conformitate cu ROI (II 2), care nu permit evaluarea individuala sau colectiva a elevilor, prin aplicarea de teme dificile pentru motive disciplinare.
    • In ROI IV 2 A elevii sunt obligati sa aiba o tinuta vestimentara decenta, neextravaganta.
      Nu este specificata nici o sanctiune pentru cei care incalca aceasta impunere. Elevii care au o imbracaminte extravaganta ar trebui penalizati sau cel putin avertizati.
    • In ROI IV 2 A elevii sunt obligati sa participe la activitatile extrascolare obligatorii.
      Credem ca aceste “activitati extrascolare obligatorii” nu ar trebui sa aiba loc in afara orelor de curs, datorita programului individual pe care fiecare elev il are dupa terminarea acestora.
    • In ROI IV 2 A elevii sunt obligati sa iasa in curtea scolii in special in pauza mare.
      Credem ca acest lucru ar trebui eliminat din ROI deoarece exista o multitudine de cauze pentru care elevii nu ar putea/vrea parasi clasa. Printre acestea se numara si interdictia in timpul pauzelor de a practica jocuri sportive.
    • In ROI IV 2 B elevii au dreptul de a fi evaluati OBIECTIV, conform normelor didcatice ROFUIP art 54-71.
      Acest lucru este si punctul de pornire al proiectului nostru, faptul ca elevii sunt de cele mai multe ori notati subiectiv, ei fiind astfel obiectul discriminarii in scoala. Dorim ca acest drept sa se exercite permanent, deoarece este un drept fundamental.
    • In ROI II 2, Atribute generale, dupa ultima ora de curs profesorii sunt cei care vor parasi ultimii sala de clasa.
      Suntem de parere ca aceasta cerinta ar trebui eliminata deoarece profesorii nu au nici un fel de obligatie de a sta in plus pana cand elevii isi aduna lucrurile.
  • Fluturasi de promovare distribuiti la clase si la prezentarea finala

Prezentarea finala

inapoi la cuprins

Speak out! Dreptul la libera exprimare.

Motto: Avem curajul si initiativa de a lupta pentru dreptatea, unitatea si libertatea tinerilor liceeni.

Echipa de proiect:
elevi responsabili: Roxana Oltean, Nicoleta Goga, Andreea Roxana Macea

Problema identificata:
In urma unor discutii pe tema drepturilor omului, in scoala s-a identificat problema incalcarii dreptului la libertatea de exprimare a liceenilor. Adolescentii au fost nemultumiti de metodele de predare ale unor profesori si de faptul ca nu li se acorda libertatea de a-si exprima punctul de vedere.

Justificare:
Proiectul Speak out! doreste sa raspunda problemei identificate. Consideram ca libera exprimare ajuta elevii sa-si dezvolte personalitatea si sa devina cetateni activi ai comunitatii. Incalcarea acestui drept incurajeaza o generatie lipsita de implicare si pasiva in viata sociala si politica a tarii, care nu va fi capabila sa apere valorile si principiile democratice.
Odata cu integrarea in structurile europene, avem datoria de a intelege mentalitati occidentale si de a le adapta spatiului mioritic.
Credem ca libera exprimare este cel mai de pret dar pe care ni-l ofera democratia. Un pas important spre formarea unui comportament si a unei constiinte civice europene ar fi acela de a ne expune liber si fara prejudecati opiniile, ideile si credintele.

Scopul proiectului:
Promovarea dreptului elevului la sustinerea propriei opinii.

Obiectivele specifice:

  • Identificarea situatiilor critice in care dreptul la libertatea exprimarii este incalcat.
  • Informarea elevilor asupra dreptului la libertatea exprimarii.
  • Incurajarea elevilor sa isi exprime liber parerea.
  • Incurajarea profesorilor sa sustina dreptul la libertatea exprimarii.

Activitati:

  1. Conceperea chestionarului
  2. Aplicarea chestionarului
  3. Prelucrarea informatiilor
  4. Informarea elevilor si discutii cu elevii
  5. Prezentarea problemei profesorilor
  6. Prezentarea proiectului in fata elevilor si profesorilor in sala festiva
Chestionarul contine 8 intrebari si se va aplica pe un esantion de 300 de persoane.
Aplicarea chestionarului se va face in perioada 26 – 15.03. 2007. Dorim sa aflam parerea elevilor despre aceasta problema si vom incerca sa identificam situatii in care libertatea exprimarii a fost incalcata.
Prin discutiile cu elevii vom incerca sa gasim solutii la aceasta problema si de asemenea vom evidentia faptul ca avem si drepturi si responsabilitati.
Intr-un interviu vom cere parerea profesorilor despre aceasta problema. Le vom cere sprijinul si-i vom ruga sa descrie o activitate de succes care sa devina un model prin care si alti profesori vor putea incuraja libertatea de exprimare.

Rezultatele proiectului:

Prezentarea finala

inapoi la cuprins

Egalitate intre profilele real-uman.

Afisul proiectului

Echipa de proiect:
elevi responsabili: Alexandra Somlea si Reea Vinasi

Scopul proiectului:
Diminuarea discriminarilor facute atat de elevi cat si de profesori in privinta apartenentei la profilul real sau uman.

Obiectivele specifice:

  • Identificarea problemelor existente in clasele de uman si de real in privinta discriminarii.
  • Identificarea unor situatii reale in care elevii s-au simtit discriminati.
  • Gasirea unor solutii pentru diminuarea problemelor identificate.

Activitati:

  1. Conceperea si aplicarea unu chestionar pe un esantion de 150 de persoane.
  2. Realizarea unui afis.
  3. Crearea unor pliante care sa evidentieze problemele existente.

Rezultatele proiectului:

  • Chestionar pentru identificarea discriminarilor pe baza apartenentei la profilul real sau uman.
  • Rezultatele chestionarului
    S-au simtit discriminati din cauza apartenentei la un anumit profil:
    • 88% dintre elevii claselor de uman
    • 36% dintre elevii claselor de real
    Dintre elevii care au completat chestionarele 67% au spus ca nu se poate face nimic în privinta asta din pricina liceului care este mult prea clasic si din pricina imposibilitatii de a schimba mentalitatea profesorilor. 33% dintre elevii care au raspuns la chestionar au propus ca actiuni ajungerea la un consens din partea elevilor si a profesorilor sau sesiuni de comunicare între elevii de la ambele profile si profesori.

Prezentarea finala

inapoi la cuprins

Fa-te ascultat! Dreptul de a gasi noi modalitati de rezolvare a problemelor la clasa.

Afisul proiectului

Echipa de proiect:
elevi responsabili: Ruxandra Telecan, Daliana Olah, Andrada Moldovan, Filip Cosma
elevi voluntari: Vlad Miclea, Dragos Leordean, Maria Vescan

Scopul proiectului:
Promovarea dreptului elevilor de a gasi noi modalitati de rezolvare a problemelor si aplicarea lor la clasa.

Obiectivele specifice:

  • Promovarea dreptului elevilor de a gasi noi modalitati de rezolvare a problemelor si aplicarea lor la clasa.
  • Imbunatatirea relatiei profesor-elev.
  • Incurajarea elevilor si profesorilor de a avea o comunicare deschisa.

Activitati:

  1. Realizarea unui interviu cu elevii din clasele IX-XII.
  2. Prelucrarea datelor interviurilor si prezentarea lor in sala profesorala.
  3. Prezentarea concluziilor interviului intr-un afis expus in scoala si la prezentarea finala in fata profesorilor si elevilor.

Rezultatele proiectului:

  • Au fost intervievati 300 de elevi din clasele IX-XII.
  • Rezultatele prelucrarii interviurilor.
    Elevii prefera orele la care:
    • exista o atmosfera relaxanta, destinsa si profesorul este apropiat de elevi.
    • nu se abuzeaza de puterea detinuta
    • se adapteaza subiectele la nivelul elevului
    • exista respect reciproc
    • exista implicare reciproca
    • se exprima opiniile liber
    • profesorul are simtul umorului
    • orele sunt interactive, elevii sunt stimulati si au loc conversatii, se tine cont de parerea elevului
    • profesorul incearca sa dezvolte individul nu doar elevul robot
    • se preda partea utila a materiei si se pune accent pe dezvoltarea cunostintelor generale, a gandirii si a vocabularului
    Relatia profesor – elev s-ar putea imbunatati prin:
    • axarea interesului pe acumularea informatiei, nu pe note
    • lectii interactive
    • cunoasterea limitelor si respectarea acestora
    • relatie deschisa cu profesorul
    • mai multa disponibiltate
    • implicarea activa a elevilor la ore
  • Afisul care prezinta concluziile interviului.

Prezentarea finala

inapoi la cuprins

Respectul la clasa.

Echipa de proiect:
elevi responsabili: Marius Cuibus, Vlad Hosu, Roxana Tosu
elevi voluntari: Andrei Avram, Calina Cenan, Andreea Hebe, Alexandru Tise

Scopul proiectului:
Informarea elevilor si profesorilor cu privire la importanta respectului reciproc la clasa.

Obiectivele specifice:

  • Constientizarea problemelor legate de respectul la clasa.
  • Sensibilizarea profesorilor si elevilor la situatiile in care exista lipsa de respect.

Activitati:

  1. Realizarea unui site: http://tineriptdemocratie.uv.ro unde toti elevii si profesorii liceului isi pot spune parerea despre proiect si problema ridicata.
  2. Elaborarea unui material informativ despre respectul la clasa
  3. Chestionar pentru profesori.
  4. Chestionar pentru elevi.
  5. Realizarea unui fluturas despre ce inseamna respectul.

Rezultatele proiectului:

Prezentarea finala

inapoi la cuprins